[ Abstract ]

Market orientation is significantly an important factor enabling a company to understand the market and develop a strategy of products and services to meet the needs of the customer and the market. This research aimed to analyze the effect of the application of the marketing orientation on the fish processing in Bulukumba Regency. The research was conducted in Bulukumba Regency from August through October, 2016. The method used was a survay method comprising the total population of 131. The samples were chosen using sensus, meaning the total population was chosen as respondents. The data were analyzed using chi-square. The research results indicated that the application of the marketing orientation was categorized as good. The performance of the fish processors, used the evaluation indicators, such as the turnover ratings, the total production, the profit, and the business duration could be categorized as good. The effects of the costumer orientation and competitor orientation on the performance of the fish operators, either the salted fish, smoked fish, or shredded fish were insignificant; in other words, either the costumer orientation or the compotitive orientation did not have any correlation with the performance of the fish processors in Bulukumba Regency.

 

Keywords: Market orientation, performance of fish processors, Bulukumba Regency


[ Abstrak ]

Orientasi pasar, secara signifikan merupakan faktor penting yang memungkinkan suatu usaha dapat memahami pasar dan mengembangkan strategi produk dan jasa untuk memenuhi kebutuhan pelanggan dan kebutuhan pasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan orientasi pasar terhadap kinerja pengolah ikan di Kabupaten Bulukumba. Penelitian dilakukan pada bulan Agustus - Oktober 2016 di Kabupaten Bulukumba. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei dengan jumlah populasi sebanyak 131 orang. Pengambilan sampel yang dilakukan secara sensus dengan mengambil semua jumlah populasi. Data dianalisis dengan menggunkan metode analisis chi-square. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan orientasi pasar dengan variabel orientasi pelanggan dan orientasi pesaing berada pada kategori baik. Kinerja pengolah ikan dengan menggunakan empat indikator penilaian yaitu omset, jumlah produksi, keuntungan, dan lama usaha berada pada kategori baik. Pengaruh orientasi pelanggan dan orientasi pesaing terhadap kinerja pengolah ikan  baik itu pengolah ikan  pallu ce’la,  ikan asap  dan abon  ikan  di  Kabupaten Bulukumba adalah tidak signifikan mempengaruhi yang artinya bahwa tidak ada hubungan antara orientasi pelanggan dan orientasi pesaing terhadap kinerja pengolah ikan.

 

Kata kunci: Orientasi pasar, kinerja pengolah ikan, Kabupaten Bulukumba